מאמרים

מאמרים
"צייר לי סיפור - על תאטרון פלייבק" / מאת: אנה מינייב , אתר "מרתה יודעת" מגזין תאטרון באינטרנט

"קבוצה של שחקנים עולה על הבמה, ללא טקסט כתוב, ללא תפאורה, ללא הנחיות בימוי ולעיתים אפילו ללא במה מהסוג הקונבנציונאלי. לרשותם עומדת שיטת ה"פלייבק" והקהל אשר מגיע עם הסיפורים האישיים שלו, וביחד הם יוצרים רגעי תיאטרון מרגשים על ידי המחזת סיפורים מהחיים. את הפלייבק המציאו ג'ונתן פוקס ואשתו ג'ו סאלס בניו יורק ,שהושפעו בראשית דרכם מהפסיכודרמה, אמנות הסיפור ומתיאטרון אימפרוביזציה. לארץ הביאה את השיטה אביבה אפל אשר מכהנת כנשיאת ארגון הפלייבק העולמי. מאז קמו עשרות קבוצות פלייבק בארץ, חלקן קבוצות לימוד וחלקן קבוצות שמופיעות בפני קהל. הז'אנר המיוחד הזה .קסם ליוצרים רבים בארץ, ביניהם סיגלית מחבר 

סיגלית היא שחקנית ומנחת תאטרון פלייבק אשר מנחה קבוצת חובבים בשם מומנטו, קבוצת מתקדמים בשם בועות ומקיימת סדנאות והפעלות לארגונים. בשיחה עם שתי הנשים המקסימות האלה התחברתי לז'אנר המיוחד הזה וגיליתי את קסמו העצום. "אני בחיידק הזה כבר הרבה שנים" מספרת סיגלית שמאמינה שבני אדם יכולים לדעת ולהכיר את עצמם דרך אמנות המשחק והאימפרוביזציה בדרך הכי טובה בגלל ההתבוננות ב"אני" שלהם מול עצמם ומול האחר. 

קבוצת מומנטו בהנחייתה של סיגלית נפגשת אחת לשבוע לשעתיים וחצי של אלתור, התפרקות ושחרור מהשגרה היומיומית דרך הסיפורים האישיים וההמחשות שלהם על הבמה. "במפגש כזה אתה חווה את עצמך, כל אחד עובר מסע שבו הוא לומד את עצמו יותר טוב בזכות הבמה, בגלל זה אני קוראת לזה- המשחק האותנטי", אומרת סיגלית שטוענת כי "אפשר להיות חלק מהז'אנר הזה גם ללא רקע במשחק מכיוון שהדבר החשוב ביותר הוא האיכויות הפנימיות איתן מגיע האדם- הסבלנות ויכולת ההקשבה". תשובות מגיעות תוך כדי חוויות ולא תוך כדי דיבורים" אומרת סיגלית.

הגעתי לצפות בשיעור של קבוצת החובבים מומנטו בהנחייתה של סיגלית מחבר ואפילו זכיתי לספר סיפור ולחוות בעצמי כיצד הם מחיים את המילים שלי על הבמה, ובהחלט אני יכולה להעיד שלשפה הזאת יש הרבה כוח והשפעה על הצופה, בעיקר כאשר מדובר בקבוצה מגובשת, צעירה ברוחה, קשובה וחייכנית כמו קבוצת מומנטו. רמת הפתיחות והריכוז הנדרשת משחקני פלייבק מאוד גדולה וזה לא דבר מובן מאליו לעלות על במה בכדי לחשוף ולהיחשף ולהמחיש פיסת חיים קטנה של מישהו שלא מוכר לך. סיגלית מספרת על קבוצת בועות- קבוצת המתקדמים, שהם הכי שמחים כאשר הם נוגעים בקהל, "הקהל הוא מרכיב חשוב ביותר, הדבר המרכזי הוא הקשר החי עימו, שהוא קשר ספונטני ומאולתר". 

אכן, מחוויה אישית, כאשר צפיתי מספר פעמים בסיפור מהחיים שלי קם לתחייה ומומחש לנגד עיני עם הטקסט ועם הסאב-טקסט, (שחקני פלייבק טובים יודעים להקשיב גם למה שלא נאמר במילים), הסיפור הזה קיבל משמעות נוספת ויכולתי לראות לנגד עיני דברים שלא הצלחתי לחוות בעודי חלק מהסיטואציה, וזה בהחלט שינוי, יש לומר יצירה. סיגלית סיכמה את הנושא במילה אחת "מסע". אני מאמינה שכל מי שלוקח חלק במסע הזה יכיר את עצמו כפי שלא דמיין אף פעם ויזכה להעניק סיפור במתנה למישהו שזקוק לו."
 

"כל המשרד במה, וכל השחקנים מפוטרים" / מאמר מאת גיל קול , YNET ידיעות אחרונות מדור כלכלה / קריירה

"אתה לא ממלא את תפקידך טוב - אתה מפוטר", ציטט נועם ברוך את המכתב שקיבל ממנכ"ל החברה שבה עבד במשך שנתיים כמנהל הדרכה ושירות. "זה אותו מנכ"ל שאמר לי שאני עושה תפקיד של שלושה אנשים וחצי בחברה אחרת", הוסיף ברוך לסובבים, כשעדיין ניכר בו הכעס על כפיות הטובה שהפגינה כלפיו החברה; חצי שעה אחרי שסיכם את פיטוריו מהחברה ב"מי שמשקיע שוקע", ברוך כבר צחק בקול רם והודה שלא משנה מה יהיה - הוא תמיד ישקיע.

לא פעם אנו נקלעים לסיטואציות לא נעימות, מכבידות, מייאשות או לא מובנות במקום העבודה. לעתים מקרים אלה מותירים בנו משקעים שמשפיעים על התנהלותנו לאורך זמן. מופע תאטרון הפלייבק של חברת IMPRO - מאפשר לעובדים להבין טוב יותר את אותן סיטואציות, ומספק נקודת מבט אחרת על האירוע. 

איך זה נעשה? אנשים מהקהל, בדרך כלל עובדי חברה מזמינים את מופע התאטרון לימי גיבוש ואירועי חברה, מספרים לשחקנים על מקרים שונים המטרידים אותם בחיי העבודה. השחקנים מציגים את הסיטואציות באופנים שונים, לרוב עם מידה בריאה של הומור, ובכך הופכים את הסיפור האישי למופע. המטרה היא שכתוצאה מהצגת הסיטואציה באופן שונה, העובד עצמו ושאר קהל יגיעו לתובנות שיקלו עליהם בהתמודדויות עתידיות.

"לשחרר את המועקה בליטוף וחיוך"
"אפשר לראות את השינוי שמתחולל כשהמשחק נכנס למקום שהוא בדרך כלל מאוד רציני", אומרת המייסדת והמנהלת האמנותית של IMPRO, סיגלית מחבר. לדבריה,המחזת הסיטואציה מאפשרת לאדם להשתחרר ממנה. נועם ברוך מכנה את התהליך הזה "לשחרר את המועקה בליטוף וחיוך".
ואכן, צוות השחקנים שהופיע על הבמה, הצליחו לנטרל הרבה מהמרירות של הקהל שהשתתף ויספק את הסיטואציות. עם סיטואציות אלה נמנו מנהל שלא הסכים לתת קידום לעובדת בעלת "ראש קטן", ועורר עליו את חמתם של שאר העובדים, מאחר שהקידום עד אותה העת תלוי ותק בלבד; וכן סיטואציה של אחראית משמרת שהרגישה אשמה מאחר שמנהלת במקום עבודתה פוטרה, בצל חיכוכים בין השתיים. 

האם הצליחו שחקני המופע למצוא פתרונות לאותן סיטואציות ? לא, אבל מנהלת IMPRO מציינת כי זו אינה המטרה. "בדרך כלל אין פתרון ברור", אמרה מחבר, "אך המטרה היא לא בהכרח לפתור סיטואציות, אלא לתרום להבנתן. ברוב הפעמים יכולים המשתתפים לקחת את התובנות שקיבלו הלאה - ולהימנע מסיטואציות דומות בעתיד". בדבר אחד בטוח הצליחו השחקנים בכל הסיטואציות: לגרום לעובדים לצחוק". 

Powered by Artvision | Truppo Websites